آموزش تغییر ایمیل پیش فرض در وردپرس و ووکامرس

29 شهریور 1401

post-thumnail

آموزش تغییر ایمیل پیش فرض در وردپرس و ووکامرس


در این مقاله به نحوه تغییر ایمیل پیش فرض در فروشگاه ساز ووکامرس و وردپرس پرداخته و به شما توضیح می‌دهیم که چطور با هاست ایمیل در مصرف منابع هاست صرفه جویی کن

پیش از این در مقاله‌ای به معرفی مشکلاتی که برای ارسال ایمیل در وردپرس وجود دارد پرداختم. یکی از مواردی که مدیران وردپرسی به آن نیاز دارند تغییر ایمیل پیش فرض در وردپرس و ووکامرس است. به این معنی که از نام و آدرس ایمیل wordpress که روی دامنه است برای ایمیل‌های ارسال استفاده نشود.

آنها تمایل دارند که به جای نمایش وردپرس در این دو مقدار، از نام برند خود استفاده کنند که به نوعی سایت خود را از این نظر شخصی سازی کرده باشند. جدایی از این، انجام این کار هم موجب می‌شود تا کاربرانی که ایمیل‌ها را دریافت کرده‌اند، اگر در آینده نیاز به مشاهده تاریخچه ایمیل داشتند، بهتر بتوانند با جستجو کردن آن را پیدا کنند.

در ادامه این مقاله قصد دارم چگونگی تغییر نام و ایمیل پیش فرض فرستنده وردپرس را به شما آموزش دهم. در این آموزش به معرفی دو روش برای انجام این کار می‌پردازم. اما در ابتدا بهتر است نگاهی به مشکلات و دلایلی که کاربران مایل به تغییر ایمیل پیش فرض هستند بیندازیم و سپس برای هر کدام راهکار مناسبی ارائه کنیم.

چرا باید از هاست ایمیل استفاده کنیم؟

سیستم مدیریت محتوای وردپرس مثل سایر سیستم‌هایی که قابلیت استفاده از افزونه و پلاگین را دارند، طوری است که از ایمیل برای ارسال اعلانیه‌ها چه برای مدیریت سایت و چه کاربران استفاده می‌کند. حال با توجه به اینکه برای ارسال ایمیل با تعداد بالا نیاز به سخت افزار قوی داریم، استفاده از هاست اشتراکی محدودیت ها و مشکلاتی دارد که برای همین توصیه می‌شود از هاست ایمیل سون هاست استفاده کنید.

کاهش مصرف منابع هاست

احتمالا در گروه‌های تلگرامی از دیگر مدیران سایت‌های وردپرسی شنیدید که گاهی اوقات سرویس آنها بخاطر حجم بالای تعداد ایمیل ارسال شده مسدود شده است. در بیشتر این موارد به دلیل استفاده از افزونه‌ها و پوسته نال شده می‌بینیم که کدهای مخربی روی این محصولات قرار داشته‌اند.

همه هکرها و افراد مخرب قرار نیست امنیت سایت شما را زیر سوال ببرند. برخی از آنها برای اهداف گوناگونی با قرار دادن در پشتی و کدهای مخرب از منابع شما استفاده می‌کنند که یکی از آنها ارسال ایمیل انبوه است. ارسال ایمیل نیز می‌تواند با اهداف مختلفی باشد که در هر صورت فرد از منابع هاست شما استفاده خواهد کرد.

در نتیجه تعداد بالای ایمیل ارسالی در لحظه که توسط کدهای مخرب ایجاد شده که عموما کد گذاری شده هستند، موجب می‌شود تا شرکت هاستینگ به دلیل گذر از حد تعیین شده هاست شما را ساسپند کند. در حالی که این شما نیستید که ایمیل‌ها را ارسال می‌کنید.

محدودیت در تعداد ایمیل ارسالی هاست

در کلیه هاست‌های اشتراکی با توجه به منابع سخت افزاری روی سرور، بر روی هاست تعداد محدودی برای ارسال ایمیل تعیین شده است. به عنوان نمونه در یک هاست مشخص می‌کنند که تعداد ایمیل در هر روز نمی‌تواند بیشتر از ۱۰۰ عدد باشد.

در نتیجه برای سایت‌های فروشگاهی که از ووکامرس یا سایر افزونه‌های فروشگاهی استفاده می‌کنند، این موضوع باعث می‌شود کمی دچار مشکل شوند. همانطور که می‌دانید افزونه‌های فروشگاهی برای انجام یک خرید از مراحل ابتدایی ثبت سفارش تا پرداخت و دریافت رسید شاید ۳ ایمیل ارسال کنند.

حالا این حجم از ایمیل ارسالی را برای تعداد بیشتر از ۳۳ خرید در روز که در نظر بگیریم، شما حد تعیین شده را رد کردید و دیگر ایمیلی ارسال نخواهد شد. جدای از این مسئله موضوع فقط ایمیل‌های مشتری نیست؛ بلکه با هر خرید و ارسال نقد و بررسی در سایت نیز ایمیلی برای مدیریت نیز ارسال می‌شود.

استفاده از نام و فرستنده اختصاصی برای ایمیل‌ها

یک دلیل دیگر که البته ارتباطی با استفاده از هاست ایمیل ندارد این است که خیلی از افراد می‌خواهند نام wordpress که برای نام فرستنده و آدرس ایمیل فرستنده در ایمیل‌ها به صورت پیش فرض استفاده می‌شود را مخفی کنند. ححتی بسیاری از افراد هستند که به روش‌های مختلف کلیه دایرکتوری و مسیرهای سایت که مشخص می‌کند این سایت با وردپرس ساخته شده را تغییر می‌دهند.

در نتیجه شاید یکی از اهداف شما برای تغییر ایمیل پیش فرض در وردپرس و ووکامرس این باشد که بخواهید از نام فرستنده و برند اختصاصی خود برای ایمیل‌های ارسالی استفاده کنید.

اما موضوع به همین جا ختم نمی‌شود، در برخی مواقع مجبور به استفاده از هاست ایمیل هستید که به دلیل مسائل امنیتی موجود باید از آن استفاده کنید.

استفاده از هاست ایمیل برای لو نرفتن ip سایت

مورد چهارم که برای استفاده از هاست ایمیل ذکر می‌کنم تجربه شخصی است که خودم همچنان با آن درگیر هستم. سایت برخی افراد توسط رقبا یا افرادی که به هر شکلی قصد ضرر رساندن به شما را دارند مورد حملات DDoS قرار می‌گیرد. گذشته از این سایت شما هم طوری است که لزومی ندارد بخواهید از سرور مجازی یا سرور اختصاصی استفاده کنید.

برای دفع حملات DDoS سایت با توجه به اینکه باید بر اساس تعداد بالای حملات از روش‌های مختلفی استفاده شود، یکی از این موارد استفاده از ip اختصاصی است تا شرکت هاستینگ بتواند بدون اینکه محدودیتی در هاست دیگر کاربران روی همان سرور ایجاد کند، موارد امنیتی را برای جلوگیری از حملات به کمک آی پی اختصاصی پیاده سازی کند.

جدایی از این مسئله شما باید از کلودفلر هم استفاده کنید تا ip اختصاصی شما لو نرود؛ چرا که امکان حملات به سایت از طریق ip نیز می‌تواند انجام بگیرد و صرفا محدود به آدرس دامنه نیست.

زمانی که وردپرس را به کلودفلر متصل می‌کنید، چندین رکورد و DNS برای بخش‌های مختلف سایت تعریف می‌شود. یکی از این رکوردها مربوط به ارسال ایمیل است که اگر تعریف نشده باشد، ارسال و حتی دریافت ایمیل‌های سایت با تاخیر ۳۰ تا ۶۰ دقیقه انجام می‌گیرد. مشکل اینجاست که اگر این رکورد هم تعریف شده باشد، موجب مشخص شدن ip هاست اصلی شما می‌شود.

پس در نتیجه برای اینکه آی پی هاست اصلی لو نرود و مشکلی هم در خصوص ارسال و دریافت ایمیل در سایت خود نداشته باشید، لازم است که از هاست ایمیل استفاده کنید.

آموزش تغییر ایمیل پیش فرض در وردپرس و ووکامرس با دو روش

حالا که با هاست ایمیل آشنا شدید و دانستید که استفاده از ان چه مزایایی دارد، در ادامه به نحوه ست کردن هاست ایمیل بر روی وردپرس پرداخته و به شما نشان خواهم داد که چطور می‌توانید از آدرس و نام فرستنده دلخواهی که برای هاست ایمیل شما وجود دارد برای ایمیل‌های وردپرس استفاده کنید.

روش اول: استفاده از افزونه Easy WP SMTP

پیش از این در مقاله‌ای با عنوان رفع مشکل ارسال ایمیل در وردپرس به معرفی کامل تنظیمات افزونه Easy WP SMTP پرداختم. بنابراین لزومی ندارد که بخواهیم توضیحات اضافه در خصوص امکانات دیگری که این افزونه دارد را ذکر کنم.

این افزونه برای ارسال ایمیل‌ها به روش SMTP انجام می‌گیرد که شما می‌توانید به کمک وارد کردن مشخصات هاست ایمیل یا حتی آدرس جیمیل و یاهو که امکان استفاده از SMTP را دارند، ایمیل‌های خود را از آدرس دیگری که مربوط به ایمیل دامنه شما نیست ارسال کنید. اگر هم از آدرس ایمیل دلخواه بر روی دامنه مثل notif@site.com استفاده می‌کنید، کافی است مشخصات ورود به ایمیل را در این افزونه وارد کرده و تنظیمات آن را انجام دهید.

بعد از نصب و فعال سازی افزونه، مشابه تصویر زیر منویی با نام SMTP آسان وردپرس در منوی تنظیمات اضافه می‌شود. روی این منو کلیک کنید تا صفحه تنظیمات مربوط به وارد کردن اطلاعات ایمیل سرور SMTP باز شود.

  1. روی منوی تنظیمات در پیشخوان وردپرس هاور کنید.
  2. زیر منوی SMTP آسان وردپرس را انتخاب کنید تا صفحه تنظیمات افزونه SMTP وردپرس باز شود.
  3. سربرگ تنظیمات SMTP را انتخاب کنید.
  4. آدرس ایمیل فرستنده را وارد کنید. در این فیلد باید نشانی ایمیلی که در هاست ایمیل ساختید را وارد کنید یا اینکه اگر از SMTP های رایگان استفاده می‌کنید، آدرس ایمیلی که در اختیارتان قرار داده شده را وارد کنید.
  5. اگر قصد دارید تا از نام دلخواه برای عنوان ایمیل ارسال کننده در وردپرس استفاده شود، در این کادر وارد کنید. وردپرس به صورت پیشفرض کلیه‌ی ایمیل‌های ارسالی را با نام wordpress ارسال می‌کند که در اینجا می‌توانید از نام دلخواه استفاده کنید.
  6. اگر فکر می‌کنید که ممکن است کاربران شما به ایمیل‌های ارسالی پاسخ دهند، آدرس ایمیلی که می‌خواهید ایمیل کاربران در هنگام پاسخ دادن به آن ارسال شود را وارد کنید.

حال در مرحله‌ی بعدی باید اطلاعات مربوط به هاست ایمیل خریداری شده را وارد کنید. در اینجا چون من از هاست ایمیل برای این کار استفاده کردم، از سرور SMTP که دارم استفاده می‌کنم. اما اگر از سرویس‌های SMTP رایگان استفاده می‌کنید یا اینکه می‌خواهید ایمیل‌ها را از طریق جیمیل ارسال کنید باید تنظیمات مربوط به پورت، نوع رمزنگاری و آدرس سرور SMTP را متناسب با همان سرویس وارد کنید.

  1. در این فیلد باید آدرس هاست SMTP خود را وارد کنید. من از سرویس هاست ایمیل ایکس تن سرور استفاده می‌کنم؛ پس آدرس این سرویس را که در هنگام خرید سرویس اطلاعات برای من ایمیل شده وارد می‌کنم.
  2. در این بخش باید نوع رمزنگاری را انتخاب کنید. برای اینکه ایمیل‌ها در محیط امنی رد و بدل شوند و رمزگذاری روی آنها انجام گیرد، گزینه‌ی SSL/TLS را انتخاب کنید.
  3. از آنجایی که نوع رمزگذاری روی SSL/TLS انتخاب شده، لازم است که از پورت 587 استفاده کنیم. اگر از رمزگذاری استفاده نمی‌کنید می‌توانید از پورت 25 استفاده کنید.
  4. برای اینکه هر بار در هنگام ارسال ایمیل لازم است که اصالت سنجی از طریق API انجام گیرد که مشخص شود ایمیل‌ها واقعا از طریق هاست ایمیل ارسال می‌شوند، باید در اینجا گزینه بله را انتخاب کنید.
  5. نام کاربری ایمیل هاست را وارد کنید.
  6. رمزی که از طریق آن وارد اکانت ایمیل هاست می‌شوید را وارد کنید.

در نهایت روی ذخیره تغییرات کلیک کنید. در این صورت شما هم از ادرس دلخواهی که روی هاست ایمیل وجود داشته استفاده کردید و هم اینکه اقدام به تغییر آدرس ایمیل پیش فرض در وردپرس و ووکامرس می‌کنید.

روش دوم: کد فانکشن تغییر نام و ایمیل فرستنده در وردپرس

در این روش می‌توانید با قرار دادن چند خط کد که در فایل functions.php قالب قرار می‌دهید، نشانی پیش فرض ایمیل وردپرس را تغییر داده و از نام دلخواه نیز برای ارسال ایمیل‌ها استفاده کنید.

// Function to change email address
function wpb_sender_email( $original_email_address ) {
return 'abbas@xten.ir';
}
// Function to change sender name
function wpb_sender_name( $original_email_from ) {
return 'ایکس تن هاست';
}
// Hooking up our functions to WordPress filters 
add_filter( 'wp_mail_from', 'wpb_sender_email' );
add_filter( 'wp_mail_from_name', 'wpb_sender_name' );

همانطور که در کدهای بالا می‌بینید در اینجا دو گزینه وجود دارد که باید آنها را به دلخواه خود تغییر دهید:

  1. اگر به خط سوم دقت کنید یک آدرس ایمیل پیشفرض با نام abbas@xten.ir استفاده شده است. شما باید به جای این آدرس ایمیل، از آدرس دلخواه خود استفاده کنید. ترجیحا سعی کنید که این آدرس ایمیل وجود داشته باشد.
  2. در خط هفتم نیز یک نام با عنوان ایکس تن هاست استفاده شده است که به عنوان فرستنده در ایمیل استفاده خواهد شد. به جای این نام نیز می‌توانید نام سایت خود را وارد کنید. از این نام برای نام فرستنده در ایمیل‌ها استفاده خواهد شد.

حالا تنها کاری که باید بکنید قرار دادن این کد در فایل functions.php قالب است. برای این منظور وارد هاست خود شده و پس از کلیک روی File Manager به مسیر /public_html/wp-content/themes/FOLDER/ در هاست مراجعه کنید؛ دقت کنید که به جای Folder باید وارد پوشه قالب سایت خود که در حال حاضر فعال است شوید.

حالا روی فایل functions.php کلیک کرده و سپس گزینه EDIT را برای ویرایش این فایل انتخاب کنید. در نهایت کدهای فوق را در مکان مناسبی از این فایل قرار داده و روی دکمه SAVE کلیک کنید.

برای اینکه مطمئن شوید قطعه کد بالا به درستی کار می‌کند، می‌توانید از فرم تماس سایت استفاده کنید یا اینکه یک نظر در نوشته‌های خود ارسال کرده و در ایمیل ارسالی به مدیریت سایت بررسی کنید که نام و ایمیل فرستنده تغییر یافته باشد.

جمع بندی و کلام آخر

در این مقاله شما را با نحوه تغییر ایمیل پیش فرض در وردپرس و ووکامرس آشنا کردم. شما از هر یک از روش‌های گفته شده که برای این کار استفاده کنید، در کل ایمیل‌های ارسالی توسط وردپرس از نام و نشانی دلخواه برای فرستنده ایمیل ارسال خواهد شد و دیگر ایمیل‌های شما با نام و ادرس wordpress ارسال نمی‌شوند.

در صورتی که سوالی در خصوص این آموزش دارید می‌توانید از بخش نظرات ارسال کنید تا با هم به بحث و گفتگو بپردازیم. همچنین اگر تجربه‌ای در خصوص مشکلات ارسال ایمیل در وردپرس دارید با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان